Svar till Filip Jörgensen "Bryr sig inte Dalatrafik om sina resenärer"
Det är alltid tråkigt när det blir förseningar i busstrafiken eller när vi måste ställa in en tur. Däremot tillhör det inte direkt vardagen utan det stora flertalet av bussturerna i länet går och avgår i rätt tid. Sen har det i Ludvikaområdet varit problem med snöröjning och halka denna vinter. Det har ställts in delsträckor och hela turer ibland. Något som naturligtvis drabbat våra resenärer.
Annons
Annons
Om en busstur är försenad eller ställs in så följer vi den lag om kollektivtrafikresenärernas rättigheter som finns. Blir du mer än 20 minuter försenad så har du rätt till procentuell ersättning för biljettkostnaden. Väljer du istället att lösa transporten på egen hand så kan du få milersättning eller ersättning för taxiresa. Detaljerna för detta finns på vår hemsida.
När du kontaktar vår kundservice så kan dom hjälpa dig så att du får korrekt ersättning. Däremot är det inte alltid vi med kort varsel kan ordna en ny transport. Enligt lag har vi ingen skyldighet till detta - men finns det möjligheter så gör vi det naturligtvis. Under vissa omständigheter, exempelvis om det gäller sista turen för dagen, försöker vi alltid lösa det på bästa sätt för kunden.
Michael Lundström
trafikchef Dalatrafik

Blir du mer än 20 minuter försenad så har du rätt till procentuell ersättning för biljettkostnaden, skriver Michael Lundström, trafikchef Dalatrafik.
Bild: Ellinor Borggren