Annons

Annons

Annons

Annons

Ludvika

Sävligt öl från Sollefteå i rasande fart

Sveriges mest sålda öl, Norrlands guld med en etikett med Ångermanlands vapen rasslar fram i rasande fart i bryggeriet i Grängesberg där bara burklinjerna kan producera 168 000 burkar i timmen och flasklinjerna mer guld på flaska.

Sveriges mest sålda öl Norrlands guld tillverkas inte i Norrland utan i Svealand, i Sveriges största bryggeri i Grängesberg som ägs av bryggarfamiljen Spendrups.

"Välkommen till Dalarna" står det på det stora lagrets fasad som ingen förbipasserande på järnväg eller riksvägen kan missa. Vägarna går rakt igenom Spendrups, och ölet går på ett inglasat transportband mellan bryggeriet och jättelagret, en av Dalarnas högsta byggnader.

Norrlands guld har för många blivit känt genom de reklamkampanjer som har gjorts för varumärket. Temat för reklamfilmerna är "Om du vill vara dig själv för en stund" och inleds med "Kära dagbok ..." där norrlänningen Ingemar och hans kompisar berättar om stillsamma liv där alla kan vinna guld i TV-soffan.

Annons

Etiketten har ända sedan 1965 burit Ångermanlands landskapsvapen med tre laxar och det började bryggas 1965 i bryggeriet i Sollefteå med motiv fån Ångermanlandsälven.

Annons

– Vi kan tillverka 90 000 Norrlands i timmen i vår senaste burktappningslinje från 2011, 35 000 i den vi flyttade upp från Wårby och 43 000 i vår trotjänare från 1985, berättar Jörgen Forsberg, bryggerichefen i Grängesberg.

Stämmer bilden av den norrländska sävligheten med 168 000 burkar öl i timmen:

– Nej.

Ute i produktionen så tappade man inte Norrlands utan Spendrups andra storsäljare Mariestads när tidningen var på besök, det är noga planerat var och när öl och andra drycker ska tappas.

Norrlands och Spendrups övriga öl bryggs och mognar i jättetankar mellan 20 och 35 dagar innan det tappas, men då går det alltså undan och exakt. Produktionsansvarige Magnus Hedberg förklarar hur det går till att fylla skummande öl på burk.

– Ölets värsta fiende är syre, alltså måste vi få ur luften ur burken innan vi kan fylla på med öl. Det gör vi med kolsyra och ett tryck på tre-fyra bar. När burken är mättad med kolsyra så fyller vi "sakta" under samma tryck i en stor karusell där man fyller 125 burkar ungefär samtidigt, så där går det inte så fort. Men därefter går det fort igen.

När burken har fyllts så skummar det när burkarna kommer ur karusellen och på nytt sprutas kolsyra för att få undan syret i skummet innan burken får sitt lock i lockmaskinen under tryck.

Därefter går det fort när burken tvättas, vänds på bandet och pastöriseras i 70 grader innan den hamnar på sitt ölflak och går ut till lagret med automatiserade truckar och robotar.

– Norrlands guld är det klart största ölvarumärket på dagligvaruhandeln. Norrlands guld tillhör också storsäljarna både på Systembolaget och på restaurang. Så sammantaget vågar vi påstå att Norrlands guld är Sveriges största ölvarumärke. Storsäljarna är 3,5% på dagligvaruhandeln och 5,3% på systembolaget och restaurang, säger Stefan Garvander, som titulerar sig produktchef Norrlands Guld.

Annons

Annons

Allt går att sälja med mördande reklam heter det och det stämmer:

– Genom åren har vi gjort många filmer som vi är stolta över, men måste jag välja så får det bli vår första film, Pizzerian, från 1996. Den introducerade den humor och glimten i ögat som karaktäriserat all vår kommunikation sedan dess, säger Stefan Garvander, produktchef för Norrlands Guld.

I år är det kall öl som gäller, 99 av oss dalmasar föredrar att dricka sin öl kall och av er lite längre norrut så vill 95 procent ha den kall. Det finns en temperaturindikator på burkarna, en vit älg som blir blå när burken är tillräckligt kall.

Fakta

Norrlands gulds historia

1965 föds ölet som vi i dag känner som Norrlands Guld. Det bryggs av Sollefteå Bryggeri.

1970 flyttas produktionen till Wårby bryggerier och flaskan kompletteras med en burk

1976 får ölet det namn den förtjänar: Norrlands Guld

1989 Tog Spendrups över Wårby bryggeri och därmed Norrlands Guld

1995 Norrlands guld Dynamit

1996 Körs den första reklamfilmen, Pizzerian, som nästan över en natt gjorde Norrlands Guld till en storsäljare. Sedan dess har Norrlands Guld fortsatt att vara en av Svenskarnas favoritöl.

2005 Norrlands Guld alkoholfri

2009 Norrlands Guld Ljus i klar glasflaska.

2015 Norrlands Guld Ljus eko

Fakta

Se och hör

Spendrups reklamfilmer för Norrlands guld finns på Youtube

Spendrups vann förra årets reklamlåt "Norrlands Guld - vi dricker kall öl" i tidningen Resumés tävling och slog Zlatans version av nationalsången från Volvos reklamfilm.

Annons

Inbäddat innehåll

Annons

Jörgen Forsberg berättar att man i de tre burktappningslinjerna i Grängesberg kan göra 168 000 Norrlands guld i timmen

Peter Björkolm synar en alla de ölburkar som spottas fram i rasande takt

Sveriges största öl med Ångermanlands vapen på etiketten görs i Svealand

Sveriges största öl med Ångermanlands vapen på etiketten görs i Svealand

Norrlands Guld finns i burkar, olika flaskor från alkoholfri till alkoholstarkt Dynamitöl

Spendrups grundat 1897 brygger Norrlands guld som föddes 1965

168000 i timmen, närmare 50 öl i sekunden

Annons

Markus Vainionpää håller ett vakande öga på burkarna


Bo Joffer

023-936 75
[email protected]

Annons

Annons

Till toppen av sidan